| |
|
Forum
|
Forum » UTRUSTNING » TELESKOP
| | |
|
|
mutti
|
Postad - 15 jun 2009 14:29:03
|
Inlägg115
Medlem sedan2009-03-17
|
Hej, Jag går i köptankar kring ett 12" Dobsonteleskop och har kikat runt i de olika svenska webshopparna. Rymdbutiken säljer Sky-Watcher Skyliner-300P för 9495 kr. Teleskopservice säljer GSO Dobson 300/1500mm - Deluxe för 9975 kr. Astrosweden säljer LightBridge Truss Tube för 12900 kr. Är det någon som har erfarenhet av dessa teleskop? Vad är skillnaden utöver att Lightbridge inte har rörkonstruktionen som de andra två har? Är det något som talar speciellt för eller emot något av dessa teleskop? Finns det något annat teleskop som jag har missat att kika på? Jag tänkte stå på verandan med det mest, så det behöver egentligen inte vara mer portabelt än att jag kan flytta det 5 meter in och ut ur huset. mvh mutti
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Lazze
|
Postad - 15 jun 2009 15:49:43
|
Inlägg 376
Medlem sedan 2008-10-23
|
Jag har ingen som helst erfarenhet av Dobsonteleskop, men om du skulle fastna för Skylinermodellen så finns ett begagnat alternativ här: http://www.blocket.se/angelholm/Stort_Do/.../Mvh /Lasse
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
mutti
|
Postad - 15 jun 2009 16:01:17
|
Inlägg 115
Medlem sedan 2009-03-17
|
Lasse, tack, jag har kikat på det där men det finns fler intressenter.Peter, tack för länkarna! Ska läsa igenom rubbet! Edit: Sjukt cool animation!
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
astrobob
|
Postad - 15 jun 2009 21:28:17
|
Inlägg 46
Medlem sedan 2009-04-30
|
Jag köpte en skyliner 300p flextube hos rymdbutiken. Jag har inte hunnit testa det så mycket än men av det jag har sett så är jag nöjd med teleskopet. Har varit ute och sett på månen och saturnus och tycker att det optiska kvalitén är mycket bra. Konstruktionen med "ihopfällbar" tub är nog att föredra om man ska åka någonstans med det. Det är en ganska stor pjäs.
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Timaoes
|
Postad - 15 jun 2009 22:24:53
|
Inlägg 786
Medlem sedan 2008-09-02
|
Jag har Skyliners 10" med helt rör och är grymt nöjd med den. Om jag däremot skulle få för mig att byta upp mig en storlek så skulle jag definitivt välja trussversionen. Jag testade lite på Rymdbutiken sist jag var där och den trussade 12"aren är betydligt lättare att bära än min fasta 10"are. Burken blir mer kompakt med lägre tyngdpunkt och du slipper röret, fokuseraren och allt det andra i ansiktet. Jag bär iofs bara teleskopet in och ut ur huset, men eftersom det är ganska otymligt så är det lätt att stöta i dörrposter, möbler och liknande på vägen./Johan Signatur
/Johan
_______________________ GSO 16" SkyWatcher Skyliner 10" Baader Hyperion 24, 13 och 8 mm
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Hans Bengtsson
|
Postad - 15 jun 2009 23:01:57
|
Inlägg 3471
Medlem sedan 2004-04-27
|
En sak man bör tänka på, om man observerar med en mer eller mindre öppen Newtontub, är att ovälkomna ljuskällor lätt kan leta sig in i det optiska systemet (det gäller förstås mest i en stad), liksom speglarna blir mera exponerade för imbildning. Därför kan det vara en god idé att ha någon form av skydd att sätta över de öppna delarna.mvh Hans Bengtsson
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Timaoes
|
Postad - 15 jun 2009 23:16:37
|
Inlägg 786
Medlem sedan 2008-09-02
|
quote:
En sak man bör tänka på, om man observerar med en mer eller mindre öppen Newtontub, är att ovälkomna ljuskällor lätt kan leta sig in i det optiska systemet (det gäller förstås mest i en stad), liksom speglarna blir mera exponerade för imbildning. Därför kan det vara en god idé att ha någon form av skydd att sätta över de öppna delarna.
Ett skydd minskar också risken att man tappar ner något i tuben. Själv tappar jag ständigt pennan, glasögonen, ficklampan och allt annat jox jag har i knät när jag obsar, och med en trussmodell skulle sannolikt några av dessa hamna på kurs mot huvudspegeln. /Johan Signatur
/Johan _______________________ GSO 16" SkyWatcher Skyliner 10" Baader Hyperion 24, 13 och 8 mm
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
mutti
|
Postad - 05 feb 2010 16:58:54
|
Inlägg 115
Medlem sedan 2009-03-17
|
Så...Nu har jag lagt en beställning på ett Skyliner 300P Flextube. Så räkna med klart fint väder i Stockholmstrakten fram till kanske tisdag varpå 3-4 veckors molnighet är att vänta. Väntan är för övrigt olidlig...
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
bordsvatten
|
Postad - 05 feb 2010 17:12:15
|
Inlägg 209
Medlem sedan 2009-10-06
|
quote:
Så...Nu har jag lagt en beställning på ett Skyliner 300P Flextube. Så räkna med klart fint väder i Stockholmstrakten fram till kanske tisdag varpå 3-4 veckors molnighet är att vänta. Väntan är för övrigt olidlig...
Se där ja.....roligt.... Men se för f-n till att hålla dig i stockholm!!!!!! Orkar inte mer moln här i varberg..  Signatur
Jimmy.E.
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Timaoes
|
Postad - 05 feb 2010 21:30:20
|
Inlägg 786
Medlem sedan 2008-09-02
|
quote:
Då ber man att få gratulera. Jag har som jag skrev tidigare i tråden klämt på denna modell och den kändes minst sagt gedigen. Och när molnen väl skingrats över Stockholm får du inte glömma att rapportera. Clear skies! Signatur
/Johan
_______________________ GSO 16" SkyWatcher Skyliner 10" Baader Hyperion 24, 13 och 8 mm
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Hans Bengtsson
|
Postad - 05 feb 2010 23:07:41
|
Inlägg 3471
Medlem sedan 2004-04-27
|
Det är säkert ett mycket bra teleskop du har köpt - så man får gratulera!Är det förresten någon som riktigt kan förstå varför det inte för länge sedan började säljas reflektorer av detta snitt? Jag menar, man behöver inte vara optiker eller erfaren teleskopkonstruktör för att komma på själva idén. Den ger sig ju ganska automatiskt om man börjar fundera på hur en Newton ska göras mera transportabel. Men jag kan egentligen inte minnas jag ens har sett några hemmabyggen med denna konstruktion, och det tycker jag är lite mysko. mvh Hans Bengtsson
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Timaoes
|
Postad - 06 feb 2010 11:46:20
|
Inlägg 786
Medlem sedan 2008-09-02
|
quote:
Angående konstruktionen på Flextubemodellerna så var jag skeptisk tidigare, men när man läser runt lite så verkar det inte vara något problem. Bra fråga varför ingen gjort så tidigare.
Den stora fördelen med flexmodellen är förstås att teleskopet blir mindre skrymmande att förvara och framförallt lättare att flytta. Din nya 12"are är därför betydligt lättare att bära, trots att den är tyngre, än min SW 10"are med fast konstruktion. Allt detta är värt mycket. Sen finns det förstås några nackdelar. Är inte trusskonstruktionen tillräckligt stabil ändrar sig kollimeringen när du rör teleskopet i altitud. Här vill jag dock minnas att Flextuben fått högt betyg. Ett annat nackdel är att tuben är öppen. Den släpper därför in ströljus och dessutom ficklampan du tappar. Jag rekomenderar dig därför att fixa en ljuskappa medels omgående (som jag skrev i en annan tråd räddade min ljuskappa mig från att tappa ett okular på huvudspegeln häromsistens). Jag har skurit till min från liggunderlag. Funkar hur bra som helst och är dessutom billigt, lätt och fuktavstötande. Signatur
/Johan
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
mutti
|
Postad - 06 feb 2010 12:13:15
|
Inlägg 115
Medlem sedan 2009-03-17
|
quote:
Den stora fördelen med flexmodellen är förstås att teleskopet blir mindre skrymmande att förvara och framförallt lättare att flytta. Din nya 12"are är därför betydligt lättare att bära, trots att den är tyngre, än min SW 10"are med fast konstruktion. Allt detta är värt mycket. Sen finns det förstås några nackdelar. Är inte trusskonstruktionen tillräckligt stabil ändrar sig kollimeringen när du rör teleskopet i altitud. Här vill jag dock minnas att Flextuben fått högt betyg. Ett annat nackdel är att tuben är öppen. Den släpper därför in ströljus och dessutom ficklampan du tappar. Jag rekomenderar dig därför att fixa en ljuskappa medels omgående (som jag skrev i en annan tråd räddade min ljuskappa mig från att tappa ett okular på huvudspegeln häromsistens). Jag har skurit till min från liggunderlag. Funkar hur bra som helst och är dessutom billigt, lätt och fuktavstötande.
Det där med att tappa grejjer är det som oroar mig mest. Jag är en klant och det kan bli dyrt. Jag har lite liggunderlagsliknande plast som jag kan skära till. Annars har jag sett att det finns "riktiga" grejjer att köpa för några hundringar. Jag har läst att en del flockar sina invändigt, det kanske kan vara något...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 sidor
1 | 2 | 3 | 4 Föregående | Nästa |
|
|
|
|
|
|
Sponsra oss?
|
|
Det kostar att finnas tillgänglig på internet, och eftersom AstronomiGuiden ägs av en privatperson mottages alla donationer tacksamt!
|
Svenskt Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN
|
Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.
Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!
|
|
|
|
|
|