Mars, vansinnigt svår eller s**t bakom spakarna? - AstronomiGuiden | Forums | VISUELL ASTRONOMI

Användarnamn

Lösenord

Glömt ditt lösenord?
  Bli medlem!

Information

MAF Starparty 2010
Midtjysk Astronomiforening anordnar 9-12 september "MAF Starparty 2010".
Det hela äger rum i Engesvang på Jylland, Danmark.

Mer information hittar ni på länken nedan.
 MAF Starparty 2010

STARTSIDAN FORUM KALENDER AG-KATALOGEN AG-ARKIV KöP & SäLJ LäNKAR LOGGA UT
   Aktiva ämnen  Sök i forumet

Forum
Forum » RAPPORTER, BILDER och RESULTAT » VISUELL ASTRONOMI
Mars, vansinnigt svår eller s**t bakom spakarna?

awasen Postad -  07 feb 2010   22:17:29

Hej,
har väntat på att få en någorlunda klar himmel här i Stockholm och släpade mig ut för att ta en titt på Mars... Det här är tredje försöket men hur jag än fokuserar, byter okular och skruvar så blir det inte bra...

Jag ser Mars som en skarp "sprakande" boll men kan inte få några som helst detaljer... Missar jag något eller är den helt enkelt bara "svår"?

Kört med mitt 6" SCG.

Signatur

Mvh,
Anders
----------------------
* SkyWatcher Explorer 200PDS på Celestron CG5 Advanced GoTo
* Celestron 20x80 SkyMaster

Paul Schlyter Postad - 08 feb 2010  14:53:32

Enda nackdel jag kan se med en daggkåpa är att den ökar teleskopets vindomfång, dvs vinden skakar teleskopet mer om det har en daggkåpa. Sådana kvällar kan man ta bort daggkåpan - risken för nedimmad optik brukar vara minst då det blåser en del.

akemag Postad - 08 feb 2010  15:06:44

Av endast två seriösa försök den här säsongen, fick jag vid första tillfället till slut en hyfsad session. Kan inte säga vilket syrtis område det var, men det syntes tydligt för att vara Mars iaf.

Andra gången såg jag i princip inget. Sämre förhållanden antar jag.

Anv 250x mesta delen av tiden med dobben, som var perfekt kollimerad

Hoppas på en session ikväll, fast det ser väl så där ut nu.

Signatur

Celestron Omni XLT120
Celestron Powerseeker80
Bresser Skylux70mm
GSO 10" Dob

Rabo Postad - 08 feb 2010  15:27:07

Minskar inte ljusinsläppep när man sätter på en daggkåpa? Eller blir det bara ett plus pga att man får som en liten "skärm" som håller ljusföroreningar borta?

Signatur

http://www.spiralgalaxen.blogspot.com

H.G.Lindberg Postad - 08 feb 2010  15:35:25

Nix, kåpan träs över teleskpets ytter diameter det är ju inget hinder för ljus flödet från objektet du tittar på, dessutöver så hindrar det klåfingriga besökare att sätta sina fingeravtryck på
frontlinsen när du har kåpan på

awasen Postad - 08 feb 2010  16:00:28

quote:

quote:

quote:
Så ge inte upp ännu - försök i åtminstone några år till !!!

Ha, ha!

Ha, ha?

Jag menar allvar - det kan ta ungefär så lång tid att lära sig se det som finns att se på Mars' yta. Under mina två första Marsoppositioner (1963 och 1965) såg jag i stort sett ingenting utom en rödaktig yta. Det dröjde ända till 1967 innan jag började lyckas identifiera ytdetaljer på Mars.

Lugn nu, Paul, allt är inte ett påhopp på dina åsikter... Jag menade inget illa med mitt "ha, ha", bara att det är lite lustigt att jag frågar om hjälp och rådet jag får är att försöka i några år till... för mig blir det som ironi, enligt mig den allra roligaste formen av humor...

Ska fundera lite på det här med daggkåpa även om jag inte känt att det är något jag "lidit" av hittills men man lär sig något nytt hela tiden. Skulle det gå bara för att testa att göra en tub av well-papp?
Fyller det samma funktion som typ liggunderlag (förutom utseendet då...)?

Signatur

Mvh,
Anders
----------------------
* SkyWatcher Explorer 200PDS på Celestron CG5 Advanced GoTo
* Celestron 20x80 SkyMaster

H.G.Lindberg Postad - 08 feb 2010  16:12:11

Visst, wellpapp, morsans sommarhatt, plastkruka utan botten, bara du ser till att den är mattsvart inv så det inte blir reflekser mot frontlinsen

Hans Bengtsson Postad - 08 feb 2010  18:04:29

Är morsans sommarhatt verkligen mattsvart på insidan?

mvh
Hans Bengtsson

H.G.Lindberg Postad - 08 feb 2010  19:13:40

Troligen inte men man kan fixa det)

Paul Schlyter Postad - 09 feb 2010  11:35:43

quote:
Är morsans sommarhatt verkligen mattsvart på insidan?

Troligen inte, men den kan bli det om du sotar insidan med t.ex. ett stearinljus. Hatten bör då helst inte vara gjord av något brännbart material, vilket den troligen är...

Annars kan man gå till en konstnärsbutik och där skaffa matt svart och styvt papper, och göra daggkåpan av det materialet. Eller sätta det svarta papperet på insidan av en cylinder man gjort av t.ex. ett liggunderlag.

Paul Schlyter Postad - 09 feb 2010  11:42:57

quote:
quote:
quote:
quote:
Så ge inte upp ännu - försök i åtminstone några år till !!!

Ha, ha!

Ha, ha?

Jag menar allvar - det kan ta ungefär så lång tid att lära sig se det som finns att se på Mars' yta. Under mina två första Marsoppositioner (1963 och 1965) såg jag i stort sett ingenting utom en rödaktig yta. Det dröjde ända till 1967 innan jag började lyckas identifiera ytdetaljer på Mars.

Lugn nu, Paul, allt är inte ett påhopp på dina åsikter... Jag menade inget illa med mitt "ha, ha", bara att det är lite lustigt att jag frågar om hjälp och rådet jag får är att försöka i några år till... för mig blir det som ironi, enligt mig den allra roligaste formen av humor...

Mitt egentliga budskap var: ha tålamod och ge inte upp! Det kanske går snabbare för dig än några år att lära dig se detaljer visuellt på Mars, vad vet jag? Det finns bara ett sätt för dig att ta reda på det: prova, om och om och om och om igen!

Patrick Moore skrev i någon av sina böcker från 1960-talet att då han visat himlen för folk och låtit dom önska sig vad dom helst ville se genom teleskopet så har Mars varit det populäraste önskeobjektet - och folk har så gott som alltid blivit besvikna när dom bara sett en rödaktig skiva utan några för dom synliga detaljer. Det näst populäraste önskeobjektet var Saturnus, och där överträffade verkligheten deras förväntningar.

2 sidor 1 | 2 Föregående | Nästa |  

Hoppa till:

Sponsra oss?
Det kostar att finnas tillgänglig på internet, och eftersom AstronomiGuiden ägs av en privatperson mottages alla donationer tacksamt!

Svenskt
Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN

Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.

Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!

Privacy

© 2010 AstronomiGuiden.com. All Rights Reserved.

Högst upp på sidan
Laddades på 0,047 sekunder.