"Mitt första" Obs-pass. 260610 - AstronomiGuiden | Forums | VISUELL ASTRONOMI

Användarnamn

Lösenord

Glömt ditt lösenord?
  Bli medlem!

Information

MAF Starparty 2010
Midtjysk Astronomiforening anordnar 9-12 september "MAF Starparty 2010".
Det hela äger rum i Engesvang på Jylland, Danmark.

Mer information hittar ni på länken nedan.
 MAF Starparty 2010

STARTSIDAN FORUM KALENDER AG-KATALOGEN WIKI KöP & SäLJ LäNKAR LOGGA UT
   Aktiva ämnen  Sök i forumet

Forum
Forum » RAPPORTER, BILDER och RESULTAT » VISUELL ASTRONOMI
"Mitt första" Obs-pass. 260610

Robin_ Postad -  26 jun 2010   12:09:03

Hej!

Igår, eller rättare sagt idag fast 00.00+ skrev jag ner vad jag hade observerat och sådant för första gången, samtidigt har jag några frågor om vad var det jag såg i slutet av passet så passar även på att dela med mig med er andra här på AG, kom bara ihåg att jag är väldigt ny till detta och att detta är den första jag skrivit så förvänta er inget "professionellt".
Kan börja skriva hur jag har "obsat" lite tidigare utan att skriva ner.
Det var inte allt så längesen som jag började ta astronomin på en mera seriös nivå, kanske cirka 2 månader sen. Det som har varit synd är bara att det är då de mörka nätterna börjar försvinna, men det har inte stoppat mig ifrån att titta ut över himmelen. Jag har för det mesta tittat på månen i en 7x50 kikare (det bästa jag har just nu, men snart blir det ett teleskop), sen har jag också försökt hitta så mycket satelliter som möjligt per natt vilket jag också har funnit intressant eftersom det mesta är bortskymt pga solljuset.
Men nu börjar med gårdagens rapport.

Obs 260610
Fullmåne
01.10 - Det började med att jag satt på balkongen (jag bor i Göteborg), tittade ut och försökte se vad himlen hade att erbjuda, det var lite molnigt på lägre höjder fast de rörde sig oerhört snabbt västerut. Det tog bara några sekunder innan jag såg något oerhört ljust rörde sig på himlen, ifrån min erfarenhet skulle jag gissa att den hade en magnitud på (-3), den var starkare än både Jupiter (-1,6 till -2,9) och Arcturus (-0,04) ISS kom ifrån sydöst, och rörde sig relativt sakta över himlen, den kanske var synlig 3-4 minuter? I kikaren såg den ut som en ljusprick men såg nästan ut som den hade en kort svans bakom sig vilket jag antog var ljust bara ifrån resten av "kroppen". Sen kan det också ha med kikaren att göra antar jag, för jag tycker den ger ifrån sig lite strålar ut alla möjliga håll ibland (syns när man ser på starka stjärnor).
Sen gick jag in igen och väntade i ungefär en timma på att en del moln skulle försvinna (plus att det var ett intressant program om Merkurius då

02.05 - Jag byter plats, ifrån balkongen där jag ser: syd - öst - norr till ett rum som ser lite västerut och sydväst, dock stora husbyggnader i vägen och gatubelysningar som lyser in i fönstret, men det kunde inte hindra mig.
Det första jag ser på himlen var ett oerhört starkt ljus igen!
Det första jag fick på tankarna var att det var Jupiter, jag visste att den går upp sent på natten och brukar vara synlig i den riktningen, jag skulle säga att den hade en bäring på 120°, och en höjd mellan 10-20°. Jag tar snabbt kikaren och tittar emot den, jag ser klart och tydligt att det är en rund boll som lyser väldigt starkt. Då ser jag två dimmiga fläckar i närheten till Jupiter, vilket jag antog var månar, den ena var till vänster i en riktning klockan 10 om Jupiter, cirka 8-10 Jupiter avstånd (Jupiter=1), den andra hade en riktning klockan 2 om Jupiter men hade ett avstånd på cirka 2 Jupiter avstånd.
Jag ansträngde mig extra noga och då likades jag se en prick mitt emellan Jupiter och den högra fläcken, den var oerhört liten och mörk men jag såg att den var där, klockan var då 02.22 och jag började bli trött, det fick räcka.
Detta var även första gången jag såg Jupiter, och det var en väldigt intressant natt må jag säga.
I fortsättningen blir det att skriva ner varje gång jag har varit och obsat, blir nog mycket mer nu när mörkret börjar komma tillbaka.

Här är i alla fall en bild som illustrerar hur jag såg jupiter igår, är det någon som kan konfirmera vad fläckarna och det var för något?

http://img717.imageshack.us/img717/1787//.../

Ledsen om det blev mycket text, det var trots allt mitt första nerskrivna pass
Hoppas ni har en bra dag och tack för att ni läste!

mvh
Robin

Signatur

Robin Andersson

timokarhula Postad - 26 jun 2010  13:33:38

Hej Robin!

Tack för din rapport. Det som du såg kl 1:10 var ISS. Så här passerade den över Tyskland inatt.

http://www.heavens-above.com/gtrack.asp?/.../

Och så här flög den över stjärnhimlen sett från Göteborg. Den var 766 km som närmast dig.

http://www.heavens-above.com/PassDetails/.../

Fläckarna i din andra observation kan vara reflexer från Jupiter. Kikade du genom fönster? Isåfall kan fönsterglaset spela ett spratt med ljusa stjärnor. Öppna fönstret eller ännu hellre gå ut om du kan för temperaturskillnaden mellan inomhus och utomhus gör så att bilden flimrar annars.

/Timo K

Robin_ Postad - 26 jun 2010  13:53:17

Jajamän jag tittade igenom fönstret, låg nämligen i sängen när jag tittade på Jupiter, aja det var synd att det inte var någon måne eller så, men det var kul i alla fall att se att något klart och tydligt som var runt .
Tack för länkarna till ISS, har även sett att den blir synlig för oss i Göteborg idag igen 00.02, eller det blir ju rättare sagt imorgon men ska i alla fall titta även då !

Signatur

Robin Andersson

tkn Postad - 26 jun 2010  18:11:21

Grattis till första Jupiter-observationen. Det kan nog vara lite svårt att se månarna med 7x50, mest för att Jupiter bländar. Annars är de 4 Gallileiska ,ånarna tillräckligt starka för en 7x50. Det är viktigt att du har ett stöd för kikaren om du ska lyckas. Om du tittar på Jupiter igen så pröva att se om du kan få syn på Uranus. Den är mindre än 2º snett ovanför till höger om Jupiter. I en 7x50 ser du båda i samma synfält, avståndet är kanse 1/4 synfält. Uranus har magnitud 5.8. Lite svagare än Jupiters största måne Ganymedes, men ungefär lika stark som de övriga.

Signatur

Thomas Karlsson

Robin_ Postad - 26 jun 2010  21:41:23

Tack!

Jo jag tänkte på det nämligen igår, ska prova idag igen för ska vara uppe lika länge nämligen, plus det verkar bli helt molnfritt ikväll, tror ni dock att den är synlig trots att man bor i Göteborg? Bor dock inte mitt i staden utan närmare ytterkanterna skulle jag säga.

mvh
Robin

tkn Postad - 29 jun 2010  13:30:05

Jag testade att titta på Jupiter och Uranus igår vid 01:45 med dels en 10x50 och dels en 25x100 kikare. Med 10x50 syntes Jupiter som en skiva och en måne (Ganymedes) syntes vänster om planeten. Med 25x100 sågs två månar till (Io närmare och Callisto på längre avstånd jämfört med Ganymedes). Uranus och stjärnan HR2 (mellan Uranus och Jupiter) syntes också. Tittade sedan igen med 10x50 och försökte få syn på Uranus med den. Kunde ibland skymta Io och Callisto i strålglansen från Jupiter nu när jag visste var de var, men fick aldrig syn på Uranus. Höjden på drygt 7º och den ljusa himmeln blev för mycket för den lilla kikaren denna gången.

Signatur

Thomas Karlsson

g.sporrong Postad - 01 jul 2010  20:27:10

Hej på er!

Tänkte kommentera det där med att obsa Juppe med fältkikare.

Personligen tycker jag mig kunna se månarna (vid god seeing) med ögonen i fältkikare. Även när jag har glasögon. Men kontaktlinser tycks ha för dålig optisk kvalitet. Dessutom kan de ge reflexer om man kollat på t.ex. Venus. Då kan man få strålar och sådant som inte kommer av min billiga men ganska bra kikare.

Jag skall se om jag har tillräckligt fri horisont för Juppe och Uranus i natt, men anar att granarna på andra sidan gärdet hemma skymmer.
Klara skyar!
Gunnar

Robin_ Postad - 02 jul 2010  10:36:07

Hej!

Kul att läsa hur det gick för er båda två!

Jag har också tittat på jupiter ständigt de senaste dagarna (bortsett från en molnig dag), har suttit ivrigt och försökt se några månar runt Jupiter men det har inte gått så bra, omringad av lampor när jag är utomhus, plus att jupiter befinner sig över stora hyreshus när den väl är synlig för mig. Uranus har jag inte ens sett en glimt utav men jag tror jag har sett någon måne som tillhör Jupiter i alla fall. Det var 29e juni, en jupiter längd till höger var det något svagt och runt men kan inte konfirmera att det var en måne tyvärr, men ska fortsätta nu eftersom nätterna blir mörkare hela tiden så får vi se vad som händer!

Signatur

Robin Andersson

g.sporrong Postad - 02 jul 2010  19:20:31

Hej igen!

Om ni hittar månar så kan ni använda det alldeles fantastiska gratisprogrammet Stellarium. Om man zoomar in en planet får man en bild över den rådande fördelningen av månarna.

Gunnar

g.sporrong Postad - 02 jul 2010  19:35:02

Förresten är det någon som vill hänga med och obsa på Slottsskogsobservatoriet från 01.00. Jag skall kanske dit. beror lite på min lille son och hans vakentider, samt vädret.

SMSa i så fal: 0734-27 96 26. Obs ring INTE då det låter, om lillen sover.
Klara skyar!
Gunnar

g.sporrong Postad - 02 jul 2010  21:15:27

Förresten är det någon som vill hänga med och obsa på Slottsskogsobservatoriet från 01.00. Jag skall kanske dit. beror lite på min lille son och hans vakentider, samt vädret.

Klara skyar!
Gunnar

g.sporrong Postad - 02 jul 2010  22:05:39

Hej igen.
Vädret är inte med oss idag. Jag provar igen i morgon...
Gunnar

Robin_ Postad - 02 jul 2010  23:05:43

quote:

Klara skyar!
Gunnar

Är det bara för medlemmar eller menar du obsa utanför byggnaden? Dock gör det ingenting om det bara är för medlemmar för att jag nyligen blivit medlem . Men hade varit riktigt kul att hänga med, och jo synd att vädret blev som det är just nu.

Signatur

Robin Andersson

g.sporrong Postad - 10 jul 2010  23:38:18

Hej Robin, m.fl.

Bra att du frågade det.

Om jag bjuder in på forumet (eller någon annan stans) så skriver jag om det kostar för ickemedlemmar. Annars är det bara att hänga på. (Med vänner.) Men, tar du med folk så förvarna gärna innan så jag är beredd på att det blir fler. (Jag kan ju ha bjudit en bunt med. ;-)
Klara skyar!
Gunnar

Robin_ Postad - 11 jul 2010  01:20:11

Hej Gunnar!

Kul att höra! Har visat några få vänner (de som orkar vara vaken till 1-2) Jupiter och 4st månar vilket har varit väldigt kul, men det skiljer sig från en 60mm tubkikare ifrån det ni har i slottskogen.
Men tack för ditt svar!

mvh
Robin

Robin_ Postad - 11 jul 2010  02:07:47

Yes!

M31 [X] 110710

Lyckades se Andromeda nyligen, har varit ute varenda kväll som vädret och himlen har varit okej men inte lyckat skymta m31, har varit några enstaka fall där jag har anat att jag har sett den men nu är jag åtminstone 99% säker så nu får den en bock! Även mitt första medvetna messier objekt jag har hittat.
Kan säga att den såg ut som en dimmig fläck, anledningen till att jag såg att den var där var för att jag skakade lite på tubkikaren och såg att den var kvar den i himlen. Det var en 20x60 jag obsade med, är inte säker på förstoringen men det valbara lägen på den som sträcker sig från 20-50, men hur som helst.
Kan även tilläga att positionen på Callisto, Io, Europa och Ganymedes var lite annorlunda idag jämfört med vad jag har sett tidigare (har inte sett Jupiter så många gånger men...), det var kul att se i alla fall!
Hoppas ni andra också har tagit vara på den fina himlen ikväll.

mvh
Robin

7 sidor 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 >> Föregående | Nästa |  

Hoppa till:

Sponsra oss?
Det kostar att finnas tillgänglig på internet, och eftersom AstronomiGuiden ägs av en privatperson mottages alla donationer tacksamt!

Svenskt
Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN

Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.

Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!

Privacy

© 2010 AstronomiGuiden.com. All Rights Reserved.

Högst upp på sidan
Laddades på 0,094 sekunder.