"Mitt första" Obs-pass. 260610 - AstronomiGuiden | Forums | VISUELL ASTRONOMI

Användarnamn

Lösenord

Glömt ditt lösenord?
  Bli medlem!

Information

MAF Starparty 2010
Midtjysk Astronomiforening anordnar 9-12 september "MAF Starparty 2010".
Det hela äger rum i Engesvang på Jylland, Danmark.

Mer information hittar ni på länken nedan.
 MAF Starparty 2010

STARTSIDAN FORUM KALENDER AG-KATALOGEN AG-ARKIV KöP & SäLJ LäNKAR LOGGA UT
   Aktiva ämnen  Sök i forumet

Forum
Forum » RAPPORTER, BILDER och RESULTAT » VISUELL ASTRONOMI
"Mitt första" Obs-pass. 260610

Robin_ Postad -  26 jun 2010   12:09:03

Hej!

Igår, eller rättare sagt idag fast 00.00+ skrev jag ner vad jag hade observerat och sådant för första gången, samtidigt har jag några frågor om vad var det jag såg i slutet av passet så passar även på att dela med mig med er andra här på AG, kom bara ihåg att jag är väldigt ny till detta och att detta är den första jag skrivit så förvänta er inget "professionellt".
Kan börja skriva hur jag har "obsat" lite tidigare utan att skriva ner.
Det var inte allt så längesen som jag började ta astronomin på en mera seriös nivå, kanske cirka 2 månader sen. Det som har varit synd är bara att det är då de mörka nätterna börjar försvinna, men det har inte stoppat mig ifrån att titta ut över himmelen. Jag har för det mesta tittat på månen i en 7x50 kikare (det bästa jag har just nu, men snart blir det ett teleskop), sen har jag också försökt hitta så mycket satelliter som möjligt per natt vilket jag också har funnit intressant eftersom det mesta är bortskymt pga solljuset.
Men nu börjar med gårdagens rapport.

Obs 260610
Fullmåne
01.10 - Det började med att jag satt på balkongen (jag bor i Göteborg), tittade ut och försökte se vad himlen hade att erbjuda, det var lite molnigt på lägre höjder fast de rörde sig oerhört snabbt västerut. Det tog bara några sekunder innan jag såg något oerhört ljust rörde sig på himlen, ifrån min erfarenhet skulle jag gissa att den hade en magnitud på (-3), den var starkare än både Jupiter (-1,6 till -2,9) och Arcturus (-0,04) ISS kom ifrån sydöst, och rörde sig relativt sakta över himlen, den kanske var synlig 3-4 minuter? I kikaren såg den ut som en ljusprick men såg nästan ut som den hade en kort svans bakom sig vilket jag antog var ljust bara ifrån resten av "kroppen". Sen kan det också ha med kikaren att göra antar jag, för jag tycker den ger ifrån sig lite strålar ut alla möjliga håll ibland (syns när man ser på starka stjärnor).
Sen gick jag in igen och väntade i ungefär en timma på att en del moln skulle försvinna (plus att det var ett intressant program om Merkurius då

02.05 - Jag byter plats, ifrån balkongen där jag ser: syd - öst - norr till ett rum som ser lite västerut och sydväst, dock stora husbyggnader i vägen och gatubelysningar som lyser in i fönstret, men det kunde inte hindra mig.
Det första jag ser på himlen var ett oerhört starkt ljus igen!
Det första jag fick på tankarna var att det var Jupiter, jag visste att den går upp sent på natten och brukar vara synlig i den riktningen, jag skulle säga att den hade en bäring på 120°, och en höjd mellan 10-20°. Jag tar snabbt kikaren och tittar emot den, jag ser klart och tydligt att det är en rund boll som lyser väldigt starkt. Då ser jag två dimmiga fläckar i närheten till Jupiter, vilket jag antog var månar, den ena var till vänster i en riktning klockan 10 om Jupiter, cirka 8-10 Jupiter avstånd (Jupiter=1), den andra hade en riktning klockan 2 om Jupiter men hade ett avstånd på cirka 2 Jupiter avstånd.
Jag ansträngde mig extra noga och då likades jag se en prick mitt emellan Jupiter och den högra fläcken, den var oerhört liten och mörk men jag såg att den var där, klockan var då 02.22 och jag började bli trött, det fick räcka.
Detta var även första gången jag såg Jupiter, och det var en väldigt intressant natt må jag säga.
I fortsättningen blir det att skriva ner varje gång jag har varit och obsat, blir nog mycket mer nu när mörkret börjar komma tillbaka.

Här är i alla fall en bild som illustrerar hur jag såg jupiter igår, är det någon som kan konfirmera vad fläckarna och det var för något?

http://img717.imageshack.us/img717/1787//.../

Ledsen om det blev mycket text, det var trots allt mitt första nerskrivna pass
Hoppas ni har en bra dag och tack för att ni läste!

mvh
Robin

Signatur

Robin Andersson

Robin_ Postad - 13 jul 2010  14:50:53

Jasså det gick att göra så också, men jag kan nästan ingenting i cartes du ciel och har svårt att förstå mig på det också känns det som, vet inte ens hur jag visar fler stjärnor för jag ser bara ett tiotal stjärnor.

Signatur

Robin Andersson

Hans Bengtsson Postad - 13 jul 2010  15:15:11

En uppfattning om det ungefärliga synfältet kan du få genom att titta på månen. Den har en skenbar diameter på en halv grad. Om du exakt får in månen i okularet är således synfältet en halv grad. Får du in två måndiametrar så är synfältet en grad, osv.

Det är inte ofta man behöver veta okularets exakta synfält, det brukar för praktiska ändamål räcka med att ha en hum om synfältet med olika okular.

mvh
Hans Bengtsson

Lazze Postad - 13 jul 2010  16:33:34

quote:

Jasså det gick att göra så också, men jag kan nästan ingenting i cartes du ciel och har svårt att förstå mig på det också känns det som, vet inte ens hur jag visar fler stjärnor för jag ser bara ett tiotal stjärnor.

Kan bero på ett par saker. En kan vara att grundinställningen är ställd att visa få stjärnor. Det ändrar du uppe i verktygslisten där det finns en knapp med en större blå rundel och en mindre. Ju fler gånger man klickar på den större, desto fler stjärnor visas (De undre röda ellipserna visar fler eller färre galaxer eller nebulosor.

Det kan också vara så att bilden är för inzoomad. Då kan man zomma ut eller in med förstoringsglasen med + eller - tecken vid sidan om knapparna jag nämnde ovan.

Det finns flera sätt att göra ändringarna jag beskrev ovan som ger samma resultat.

CdC är ett väldigt kompetent program, men det kan ta ett tag att ta sig in i.

/Lasse

Hans Bengtsson Postad - 13 jul 2010  17:48:24

Det är också viktigt att tänka på när det gäller CdC, att endast ett par kataloger ingår i "grundpaketet". Sedan fyller man på med de kataloger man vill. Och en av dessa nödvändiga tilläggskataloger tycker jag är Tycho-2. Allt är gratis. Ägna gärna några timmar åt att studera CdC, det kommer du att ha mycket glädje av.

mvh
Hans Bengtsson

Robin_ Postad - 13 jul 2010  18:36:22

quote:

En uppfattning om det ungefärliga synfältet kan du få genom att titta på månen. Den har en skenbar diameter på en halv grad. Om du exakt får in månen i okularet är således synfältet en halv grad. Får du in två måndiametrar så är synfältet en grad, osv.

Det är inte ofta man behöver veta okularets exakta synfält, det brukar för praktiska ändamål räcka med att ha en hum om synfältet med olika okular.

Tack! Det hade jag givetvis inte tänkt på, då tror jag att det ligger mellan en halvgrad till en hel, för jag vet att det var lite kvar för att fylla ut resten av okularet. Detta var garanterat den enklaste metoden av ovanståenden och får tacka er alla som har berättat olika sätt, kan prova både ta tid och sådant senare när himlen är bra så kan jag berätta hur det gick .

Och jo jag ska nog börja använda programmet mera så jag lär mig mera, har använt stellarium för det mesta nyligen vilket har varit till stor hjälp.

Tänkte också fråga en sak angående stjärnhopar, är de svåra att se nu för tiden? Har ansträngt mig hårt att försöka få syn på någon stjärnhop de senaste kvällarna, bland annat M11 och M12, när jag letade efter M11 var jag 100% säker att jag hade den i synfältet men det var helt osynligt där jag hade förväntat mig att den skulle vara, har jag tittat fel eller är de inte bara så enkla att hitta? Jag kan se andra stjärnor som har en magnitud på ungefär 9~(Observera att jag använder en 60mm för tillfället).

Signatur

Robin Andersson

tkn Postad - 13 jul 2010  21:00:28

M11 räknas till en av de ljusstarkare (och tätaste) öppna stjärnhoparna. Jag såg den den 10/7 med 25x100-kikare, men då himmeln fortfarande inte är riktigt mörk syntes den inte så stark som jag sett den förut. I centrum finns en starkt lysande stjärna och snett nedanför till vänster (rättvänt seende) finns en dubbelstjärna ungefär lika stark som mittstjärnan. Resten av hopen syntes som en suddig fläck runt centralstjärnan fram till dubbelstjärnan ungefär. När jag stirrade på den direkt var det nästan bara central/dubbelstjärnan som syntes, men med indirekt seende såg man dimfläcken.

Alldeles till höger om M11 finns en stjärnfigur med 4 stjärnor som ser ut som en båt. Den översta högra i dena båtfigur är den variabla stjärnan R Sct, som för övrigt var den första variabeln jag observerade när jag började för två år sedan. Just nu är den en aning starkare (mag 5.8) än den övre vänstra stjärnan i båtfiguren (mag 6.0). Hur starkt lyser den nästa gång? Vem vet, det är det som är spännande med variabler!

Signatur

Thomas Karlsson

Robin_ Postad - 13 jul 2010  22:03:30

En båt till höger om M11, syftar du på den rektangelformade figuren lite snett till höger? Ser nästan ut som en förlängd karlavagn utan "svans".
Så M11 borde vara synlig nu med en 60mm? Glöm inte heller att jag bor i Göteborg!

Signatur

Robin Andersson

Hans Bengtsson Postad - 13 jul 2010  22:14:21

Här ser du R Scuti i mitten av kartan:

http://mira.aavso.org/cgi-bin/vsp.pl?act/.../

Messier 11 är samlingen stjärnor nere till vänster (där det bl.a. finns en stjärna av magnitud 9.3 och en av magnitud 11.6)

mvh
Hans Bengtsson

tkn Postad - 13 jul 2010  23:23:10

quote:

En båt till höger om M11, syftar du på den rektangelformade figuren lite snett till höger? Ser nästan ut som en förlängd karlavagn utan "svans".
Så M11 borde vara synlig nu med en 60mm? Glöm inte heller att jag bor i Göteborg!

Japp det är den, om du såg den är du på rätt ställe. Sen gäller det bara att ha tålamod och vara uppmärksam på vad du ser. Prova att titta lite vid sidan om så du får M11 i ögonvrån (indirekt seende). Och att dina ögon är mörkeranpassade. Du har nog en rimlig chans att se den tror jag, men jag har ju inte provat din himmel och ditt instrument, så exakt hur det blir för dig är ju svårt att svara på.

Signatur

Thomas Karlsson

Robin_ Postad - 14 jul 2010  12:06:23

quote:

Här ser du R Scuti i mitten av kartan:

Oj det där var inte lite med stjärnor på bilden!
Kommer ihåg att jag kollat på sådana "stjärnkartor"? (eller vad det nu heter, rätta mig gärna) innan faktiskt utan att ha en aning om vad det är jag kollar på, fast nu kände jag mig mera "van" för att jag kände igen mönstret lite mera .
Men så fort himlen tillåter så ska jag ut och försöka hitta M11 igen, får hoppas på det bästa!

Signatur

Robin Andersson

Hans Bengtsson Postad - 14 jul 2010  13:00:50

Hej Robin!

Har du tillgång till skrivare? I så fall kan du högerklicka på kartan med R Scuti och M11, och spara till egna datorn, samt därefter skriva ut den på papper. Kolla sedan gärna i teleskopet eller kikaren hur ljusstark R Scuti verkar vara. Du jämför då med de konstanta stjärnorna strax intill. Stjärnan "60" har magnitud 6.0, stjärnan "65" har magnitud 6.5, osv. Anteckna tidpunkten och magnituden. Rapportera här på AG eller i ett PM till mig eller till Thomas (tkn).

Det är ingen som helst fara om du hamnar lite fel med magnituden, det tar ett litet tag att träna upp sig i konsten att bedöma magnituder. Det är bara om vi ser att din bedömning är OK som observationen läggs in i databasen.

I samband med att din första obs hamnar i databasen så får du också en treställig signatur som du sedan kan behålla hela livet (själv har jag dragits med BEN både inom astronomin och på jobbet i alla år).

Steget från att vara "stjärnskådare" till att bli observatör är inte så stort att ta, men viktigt när man fortsätter med sin hobby.

mvh
Hans Bengtsson

tkn Postad - 14 jul 2010  13:52:35

He, he, Hans du försöker samma grej som när du fick in mig i variabelträsket... Men det är en sak som jag absolut inte ångrat utan det har tvärtom blivit en intressant hobby även om man ibland kan ses som lite prillig då man t.ex. undrar varför de inte har de senaste variabelnoteringarna i tidningen när de envisas med att trycka börsnoteringarna. Och det skulle vara kul med att få med fler nya variabilister, det finns inte så många aktiva i Sverige...

Signatur

Thomas Karlsson

Robin_ Postad - 14 jul 2010  16:21:07

Jo Hans, jag har tillgång till skrivare, och om jag inte hade haft tillgång till skrivare så hade jag gått till biblioteket istället!
Jag ska skriva ut de nu med detsamma så ska jag försöka redan nu ikväll och satt faktiskt nyligen och tänkte på vad man kan göra med ett teleskop förutom att fotografera och leta efter 'fina' objekt.
För jag tycker faktiskt själv att jag är väldigt intresserad i mätningar och sådant så detta ska bli kul att prova!

Hoppas bara himlen håller sig klar och fin till ikväll, GT säger att det ska bli åska imorn så hoppas inga moln drar sig in...

Signatur

Robin Andersson

Robin_ Postad - 14 jul 2010  17:14:19

Angående tidpunkten det blir mellan 01.00-02.00, fast skriver upp mer detaljerad och precis tid under obserationerna senare, såg nämligen att det är som mörkast cirka 01.20.

http://rl.se/foto-ljus?sht=2010-07-15

För er som inte visste om hemsidan

Signatur

Robin Andersson

Hans Bengtsson Postad - 14 jul 2010  17:22:26

Hej!

Du har den rätta inställningen, det är alldeles tydligt, och är en lämplig kandidat till att dras ner i variabelträsket...

Den förra kartan över R Scuti har storleken 3 x 3 grader. Här är en mera översiktlig karta som omfattar 6 x 6 grader:

Jag tror att det är en bra idé att du i början satsar på någon enstaka variabel, som R Scuti. Då lär du dig att känna instrumentets ungefärliga synfält, blir hemmastadd i detta speciella stjärnfält, får en känsla för hur ljusa stjärnor av olika magnituder tycks vara, osv. Vid magnitudbedömningen av R Scuti gör du alltså en jämförelse med de stjärnor som finns på kartan och har magnituderna angivna (60 betyder magnitud 6.0, osv). Du behöver inte tänka på höjd över horisonten och sådana saker. Men gör gärna observationen när fältet står någorlunda högt på himlen.

R Scuti är ibland rätt enkel att se för blotta ögat, ibland alldeles för svag för blotta ögat. Exakt hur variationerna kommer att bli vet man inte i förväg, det är just detta som magnitudbedömningarna visar. Och sådana observationer bildar sedan en liten pusselbit i vår kunskap om denna stjärna.

mvh
Hans Bengtsson

7 sidor 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 >> Föregående | Nästa |  

Hoppa till:

Sponsra oss?
Det kostar att finnas tillgänglig på internet, och eftersom AstronomiGuiden ägs av en privatperson mottages alla donationer tacksamt!

Svenskt
Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN

Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.

Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!

Privacy

© 2010 AstronomiGuiden.com. All Rights Reserved.

Högst upp på sidan
Laddades på 0,109 sekunder.