"Mitt första" Obs-pass. 260610 - AstronomiGuiden | Forums | VISUELL ASTRONOMI

Användarnamn

Lösenord

Glömt ditt lösenord?
  Bli medlem!

Information

MAF Starparty 2010
Midtjysk Astronomiforening anordnar 9-12 september "MAF Starparty 2010".
Det hela äger rum i Engesvang på Jylland, Danmark.

Mer information hittar ni på länken nedan.
 MAF Starparty 2010

STARTSIDAN FORUM KALENDER AG-KATALOGEN AG-ARKIV KöP & SäLJ LäNKAR LOGGA UT
   Aktiva ämnen  Sök i forumet

Forum
Forum » RAPPORTER, BILDER och RESULTAT » VISUELL ASTRONOMI
"Mitt första" Obs-pass. 260610

Robin_ Postad -  26 jun 2010   12:09:03

Hej!

Igår, eller rättare sagt idag fast 00.00+ skrev jag ner vad jag hade observerat och sådant för första gången, samtidigt har jag några frågor om vad var det jag såg i slutet av passet så passar även på att dela med mig med er andra här på AG, kom bara ihåg att jag är väldigt ny till detta och att detta är den första jag skrivit så förvänta er inget "professionellt".
Kan börja skriva hur jag har "obsat" lite tidigare utan att skriva ner.
Det var inte allt så längesen som jag började ta astronomin på en mera seriös nivå, kanske cirka 2 månader sen. Det som har varit synd är bara att det är då de mörka nätterna börjar försvinna, men det har inte stoppat mig ifrån att titta ut över himmelen. Jag har för det mesta tittat på månen i en 7x50 kikare (det bästa jag har just nu, men snart blir det ett teleskop), sen har jag också försökt hitta så mycket satelliter som möjligt per natt vilket jag också har funnit intressant eftersom det mesta är bortskymt pga solljuset.
Men nu börjar med gårdagens rapport.

Obs 260610
Fullmåne
01.10 - Det började med att jag satt på balkongen (jag bor i Göteborg), tittade ut och försökte se vad himlen hade att erbjuda, det var lite molnigt på lägre höjder fast de rörde sig oerhört snabbt västerut. Det tog bara några sekunder innan jag såg något oerhört ljust rörde sig på himlen, ifrån min erfarenhet skulle jag gissa att den hade en magnitud på (-3), den var starkare än både Jupiter (-1,6 till -2,9) och Arcturus (-0,04) ISS kom ifrån sydöst, och rörde sig relativt sakta över himlen, den kanske var synlig 3-4 minuter? I kikaren såg den ut som en ljusprick men såg nästan ut som den hade en kort svans bakom sig vilket jag antog var ljust bara ifrån resten av "kroppen". Sen kan det också ha med kikaren att göra antar jag, för jag tycker den ger ifrån sig lite strålar ut alla möjliga håll ibland (syns när man ser på starka stjärnor).
Sen gick jag in igen och väntade i ungefär en timma på att en del moln skulle försvinna (plus att det var ett intressant program om Merkurius då

02.05 - Jag byter plats, ifrån balkongen där jag ser: syd - öst - norr till ett rum som ser lite västerut och sydväst, dock stora husbyggnader i vägen och gatubelysningar som lyser in i fönstret, men det kunde inte hindra mig.
Det första jag ser på himlen var ett oerhört starkt ljus igen!
Det första jag fick på tankarna var att det var Jupiter, jag visste att den går upp sent på natten och brukar vara synlig i den riktningen, jag skulle säga att den hade en bäring på 120°, och en höjd mellan 10-20°. Jag tar snabbt kikaren och tittar emot den, jag ser klart och tydligt att det är en rund boll som lyser väldigt starkt. Då ser jag två dimmiga fläckar i närheten till Jupiter, vilket jag antog var månar, den ena var till vänster i en riktning klockan 10 om Jupiter, cirka 8-10 Jupiter avstånd (Jupiter=1), den andra hade en riktning klockan 2 om Jupiter men hade ett avstånd på cirka 2 Jupiter avstånd.
Jag ansträngde mig extra noga och då likades jag se en prick mitt emellan Jupiter och den högra fläcken, den var oerhört liten och mörk men jag såg att den var där, klockan var då 02.22 och jag började bli trött, det fick räcka.
Detta var även första gången jag såg Jupiter, och det var en väldigt intressant natt må jag säga.
I fortsättningen blir det att skriva ner varje gång jag har varit och obsat, blir nog mycket mer nu när mörkret börjar komma tillbaka.

Här är i alla fall en bild som illustrerar hur jag såg jupiter igår, är det någon som kan konfirmera vad fläckarna och det var för något?

http://img717.imageshack.us/img717/1787//.../

Ledsen om det blev mycket text, det var trots allt mitt första nerskrivna pass
Hoppas ni har en bra dag och tack för att ni läste!

mvh
Robin

Signatur

Robin Andersson

Robin_ Postad - 14 jul 2010  17:45:22

Detta ska bli kul!

Rapporterar imorgon på morgonen hur det blev!
Hoppas bara himmelen tillåter!

Signatur

Robin Andersson

Robin_ Postad - 15 jul 2010  10:29:35

Och lyckligtvis blev himlen bra! Det blev kvällen därmed också .
Men nu till variabel stjärnan, först när jag skulle leta fram den så råkade jag börja från helt fel stjärna, jag hoppade fram och tillbaka och insåg tillslut att jag var helt fel från början, men hur som helst. När jag väl insåg att jag var på fel ställe så gick det fort! Jag fick fram "båten" och då började jag titta på "stjärnkartan" och tittade stjärnorna runt om, för att göra det enkelt ska jag kalla de andra tre stjärnorna för, 60:an, 65:an och 70:an (observera nu att detta är hur jag såg det, konstaterar inte att den är). [Tid: 01.03~] R Sct var betydligt starkare än 70:an, något starkare än 65:an, men jämfört med 60:an blev det svårt, jag tror jag satt och jämförde dessa två i säkert 15minuter.
Men jag tyckta att den var inte lika stark som 60:an, men väldigt väldigt nära, så jag skulle säga att den hade en magnitud på 6.1 (150710 01.18~).
Måste få säga att detta faktiskt var kul att göra, har också skrivit ner detta på papper också.

Men nu till lite annat som också blev lyckat!
Jag såg både M11 och M13! M11 dock var en väldigt svag fläck, men när jag kollade med indirekt seende så tyckte jag att jag såg en eller två stjärnor.
Däremot M13, den kunde man inte missa! När jag gjorde sista stjärnhoppet åt vänster så säg jag med en gång när den kom in i bilden, dock var den också bara en dimmig fläck men betydligt mera synlig än M11.

Tyvärr så är molnen borta, men ska titta på R sct så fort himlen tillåter igen!
Såg även en stjärna idag på magnitud 9, så antar att gränsmagnituden låg där någonstans.
Såhär blev i alla fall gårdagen (eller om vi nu ska säga idag natt .

Signatur

Robin Andersson

Hans Bengtsson Postad - 15 jul 2010  11:20:12

Roligt!

Du får i vår svenska variabeldatabas (SVO) signaturen ANR, från A(ndersso)N R(obin) som är ledig inom den franska variabelorganisationen AFOEV, vars signaturskapande vi följer.

Thomas K:
Du fixar så att Robin kommer in bland SVO-observatörerna och får sitt log-in?

Robin:
När du fått din signatur kan du själv lägga in din obs av R Sct (och givetvis framtida observationer) i databasen. Vi hjälper dig givetvis mer än gärna vid behov.

mvh
Hans Bengtsson

tkn Postad - 15 jul 2010  12:09:18

quote:

Roligt!

Du får i vår svenska variabeldatabas (SVO) signaturen ANR, från A(ndersso)N R(obin) som är ledig inom den franska variabelorganisationen AFOEV, vars signaturskapande vi följer.

Thomas K:
Du fixar så att Robin kommer in bland SVO-observatörerna och får sitt log-in?

Robin:
När du fått din signatur kan du själv lägga in din obs av R Sct (och givetvis framtida observationer) i databasen. Vi hjälper dig givetvis mer än gärna vid behov.

mvh
Hans Bengtsson

Det ska jag gärna göra när sidan kommer upp igen. Just nu är ju inte astronet.se tillgängligt.

Jag var också ute och tittade igår, bl.a på R Sct. För mig var stjärnan en bit ljusare än 60-stjärnan och jag tyckte den var mitt emellan en 58 och 54-stjärna så jag satte 5.6 för den. Hur stjärnan varierat de senaste 4 månderna bland AAVSO:s (American Association of Variable Stars Observers) observatörer ses på denna länk: http://www.aavso.org/cgi-bin/lcg.pl?auid/.../

Som du ser är det ganska stor spridning, vilket är ganska vanligt, olika människor har olika känsliga ögon och storlek på teleskop/kikare och vilken förstorning man använder kan också spela in.

När du tittar på variabeln är det viktigt att du tittar på samma sätt på variabeln och jämförstjärnan, så att du inte har den ena i utkanten av synfältet och den andra i centrum. Eller att du tittar direkt på den ena och lite vid sidan om på den andra...

Signatur

Thomas Karlsson

Robin_ Postad - 15 jul 2010  12:48:08

Åh! Detta ska bli kul!

Hans: Tack, detta ska bli riktigt kul faktiskt . Har du ett tips på en annan variabelstjärna jag också kanske borde titta närmare på? Gärna någon som ligger mellan Altair till Arcturus, för då kan jag se ifrån balkongen .

Thomas: Jag var först lite skeptisk och tänkte sätta 5.8 på den, men något fick mig att se den som 6.1 i alla fall, men 5.8 hade inte varit så mycket fel ändå.

Men jag antar att det blir bättre ju mer jag tittar, jag kan i alla fall bedömma heltal på magnituder bra skapligt tycker jag i alla fall.

Förresten på länken Thomas gav mig i ovanstående inlägg, så står det "Julian Date", vad betyder det? Och det ser även ut som att vissa prickar ligger på samma datum (samma lodräta linje), är det för att det är flera personer som har lagt in data under samma dag eller är det något annat?

Men detta ska bli riktigt kul i alla fall!
Ska ta och läsa på mer om variabla stjärnor, något tips på bra källa/källor?

Signatur

Robin Andersson

Robin_ Postad - 15 jul 2010  14:02:05

Hittade nyss GCVS, general catalogue of variable stars.

http://www.sai.msu.su/groups/cluster/gcv/.../

Är det något jag kan ha nytta utav?

Signatur

Robin Andersson

tkn Postad - 15 jul 2010  15:03:16

quote:

Men nu till lite annat som också blev lyckat!
Jag såg både M11 och M13! M11 dock var en väldigt svag fläck, men när jag kollade med indirekt seende så tyckte jag att jag såg en eller två stjärnor.
Däremot M13, den kunde man inte missa! När jag gjorde sista stjärnhoppet åt vänster så säg jag med en gång när den kom in i bilden, dock var den också bara en dimmig fläck men betydligt mera synlig än M11.

M11 är nästan lika tät som en klotformig stjärnhop och de ser ut som suddiga fläckar i mindre teleskop. Man bör nog ha ett minst 6" men helst ett 8" för att börja lösa upp t.ex M13.

Om du vill titta på några inte så välkända men starka och fina öppna stjärnhopar kan du försöka leta upp IC4665 (1.5º norr om beta Oph) och NGC6663 och IC4756 (på gränsen mellan Orbäraren och Ormens svans, 4-7º höger om theta Ser).

Signatur

Thomas Karlsson

tkn Postad - 15 jul 2010  15:10:39

quote:

Hittade nyss GCVS, general catalogue of variable stars.
http://www.sai.msu.su/groups/cluster/gcv/.../
Är det något jag kan ha nytta utav?

GCVS är den viktigaste variabel-katlogen och innehåller info om över 40000 variabler, t.ex deras namn, position, typ, max/min-magnitud, period, spektralklass m.m. Om man hämtar hem den är det en fil i text-format.

Hela innehållet i den har jag lagt in sökbart på http://var.astronet.se (tyvärr &aum/.../ (tyvärr är sidan är inte tillgänglig just nu). Här kan man också via länkar till AAVSO få fram såna kartor som Hans la in en länk till R Sct tidigare.

Signatur

Thomas Karlsson

Robin_ Postad - 15 jul 2010  15:21:51

quote:

Om du vill titta på några inte så välkända men starka och fina öppna stjärnhopar kan du försöka leta upp IC4665 (1.5º norr om beta Oph) och NGC6663 och IC4756 (på gränsen mellan Orbäraren och Ormens svans, 4-7º höger om theta Ser).

Den ska jag försöka hitta nästa gång jag är ute Dock var magnituden inte den bästa för en 60mm men det ska nog gå!

Robin_ Postad - 15 jul 2010  15:27:27

quote:

GCVS är den viktigaste variabel-katlogen och innehåller info om över 40000 variabler, t.ex deras namn, position, typ, max/min-magnitud, period, spektralklass m.m. Om man hämtar hem den är det en fil i text-format.

Hela innehållet i den har jag lagt in sökbart på http://var.astronet.se (tyvärr &aum/.../ (tyvärr är sidan är inte tillgänglig just nu). Här kan man också via länkar till AAVSO få fram såna kartor som Hans la in en länk till R Sct tidigare.

Så bra, den ska jag spara och komma ihåg.
Ska titta på R sct så ofta jag kan för att försöka se några skillnader i den så jag lär mig också , är det ofta den ändrar magnitud eller är det ingen "bestämd" period?

(Edit: jag ser nu att solen börjar titta fram, det blir nog redan en gång till ikväll igen !)

Signatur

Robin Andersson

Hans Bengtsson Postad - 15 jul 2010  15:32:52

Vad gäller julianskt datum (JD), så är detta ett löpande system som inte tar hänsyn till år eller månader. Man kan då lätt se hur många dygn som har gått mellan en tidpunkt och en annan tidpunkt. Används mycket ofta när det gäller variabla stjärnor.

JD byter heltal mitt på dagen Universal Time (= 12 UT = 13 svensk normaltid = 14 svensk sommartid). Men när du lägger in obsar i vår svenska variabeldatabas SVO kan du ange tiden med vanligt klockslag, en omvandling till JD sker automatiskt i systemet. Med "vanligt klockslag" menar jag UT i timmar och minuter.

Men, som påpekas i separat tråd, så är Astronet och därmed även SVO nere för ögonblicket, kommer förhoppningsvis igång i början av nästa vecka.

mvh
Hans Bengtsson

tkn Postad - 15 jul 2010  15:37:31

quote:

Åh! Detta ska bli kul!

Hans: Tack, detta ska bli riktigt kul faktiskt . Har du ett tips på en annan variabelstjärna jag också kanske borde titta närmare på? Gärna någon som ligger mellan Altair till Arcturus, för då kan jag se ifrån balkongen .

Thomas: Jag var först lite skeptisk och tänkte sätta 5.8 på den, men något fick mig att se den som 6.1 i alla fall, men 5.8 hade inte varit så mycket fel ändå.

Men jag antar att det blir bättre ju mer jag tittar, jag kan i alla fall bedömma heltal på magnituder bra skapligt tycker jag i alla fall.

Förresten på länken Thomas gav mig i ovanstående inlägg, så står det "Julian Date", vad betyder det? Och det ser även ut som att vissa prickar ligger på samma datum (samma lodräta linje), är det för att det är flera personer som har lagt in data under samma dag eller är det något annat?

Men detta ska bli riktigt kul i alla fall!
Ska ta och läsa på mer om variabla stjärnor, något tips på bra källa/källor?

Lycka till i fortsättningen.

Julianskt dagtal används ofta i astronomin, inte minst inom variabel-området. Det är helt enkelt antalet dagar sedan 1/1 år 4713 f.kr. Det är ett lättare begrepp att använda än vanligt datum då man t.ex ska räkna ut perioder osv.

Några andra stjärnor i området jag har följt är t.ex.
R Aql - typ: Mira (pulserande röd jätte, ganska regelbunden och med stor amplitud, mag 5.5-12, period ca 284 dagar). Igår fick jag den till 7.8 och den är i avtagande nu.

Eta Aql - typ: Cephid (också pulserande men i en ann fas av stjärnans liv, regelbunden och med mycket kortare period och amplitud än Mirorna). Varierar mellan 3.5-4.4 på ca 7 dagar.

u Her (68 Her) - typ: förmörkelsevariabel (tät dubbelstjärna där stjärnorna förmörkar varann). Lyser normalt med mag 4.7 men är förmörkad 13 timmar med perioden 2.05 dagar och går då ner till 5.4

U Sge (nära asterismen "Klädhängaren") - typ: förmörkelsevariabel. Period 3.38 dagar. Magnitud 6.4-9.3, förmörkad 14 timmar.

Hans kanske har andra förslag på bra nybörjarstjärnor...

Signatur

Thomas Karlsson

Robin_ Postad - 15 jul 2010  15:48:52

Tack för era svar!
Ska göra ett separat blad för R Sct i min loggbok, har ni några andra förslag på stjärnor jag skulle kunna obsa? (det underlättar mycket om ni ger HIP numret eller en separat länk) U Sgt och U Her gjorde mig faktiskt lite nyfiken nu när Thomas berättade om de, dock lyckades jag hitta namnen för de själv. Men jag antar att det är bäst att jag börjar med stjärnor som varierar i magnituder med heltal och inte decimala magnituder, rätta mig gärna om jag säger fel

Edit: Skrev nyss ut denna också för U sge

http://www.aavso.org/tmp3/d5793.png

Ser det rätt ut?

Signatur

Robin Andersson

Hans Bengtsson Postad - 15 jul 2010  17:27:23

Här är kartor för en fin och vacker Mira-variabel som heter S Herculis (S Her) och som kan vara en lagom utmaning. Du bör nu och några veckor framåt kunna se den i din 6 cm refraktor, sedan förväntas den bli allt ljussvagare.

Jag ger länkar till fyra kartor med olika skalor.

Först en karta med synfält 15 x 15 grader, på denna karta gäller identifikationerna …

Stjärnan 28 = Beta Herculis
Stjärnan 38 = Gamma Herculis
Stjärnan 32 = Kappa Ophiuchi
Stjärnan 44 = Iota Ophiuchi

http://mira.aavso.org/cgi-bin/vsp.pl?act/.../

Synfält 6 x 6 grader:

Synfält 3 x 3 grader:

Synfält 1 x 1 grader:

mvh
Hans Bengtsson

Hans Bengtsson Postad - 15 jul 2010  18:07:38

… och här kommer ännu en utmaning. Mira-stjärnan W Herculis (W Her) ligger nu nära max och ska utan problem synas med 6 cm teleskop.

På den första kartan (3 x 3 grader) ser du en stjärnsamling nere till vänster. Det är den berömda klotformiga stjärnhopen Messier 13 (M13).

3 x 3 grader:

1 x 1 grader:

Man kan väl säga såhär:
För de flesta amatörastronomer är W Herculis i bästa fall (i den mån de känner till den) en variabel som ligger nära M13. För en inbiten variabilist är M13 ”den där stjärnhopen som ligger nära W Herculis” … nåja kanske inte riktigt så, men något åt det hållet.

Mvh
Hans Bengtsson

7 sidor 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 >> Föregående | Nästa |  

Hoppa till:

Sponsra oss?
Det kostar att finnas tillgänglig på internet, och eftersom AstronomiGuiden ägs av en privatperson mottages alla donationer tacksamt!

Svenskt
Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN

Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.

Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!

Privacy

© 2010 AstronomiGuiden.com. All Rights Reserved.

Högst upp på sidan
Laddades på 0,094 sekunder.