Hej i sommarvärmen!Jag passade på att nyttja semestern till lite nattvak. Åkte ut till obs -platsen kl. 01.30, var hemma runt 05.30. Hade med min OO 8" f/6, då jag misstänkte bra seeing. Började efter polinställning och kollimering av teleskopet att plåta runt 02.30. Efter ca: en timmes plåtande blev seeingen något h-vetiskt bra! DÅ la laptopen av! Istället för att ta 60 bildrutor/sek, segade den ner till 2 -3... Fick starta om datorn, starta upp ic capture på nytt och då vaknade den till igen. Seeingen hade då börjat svaja betänkligt! Hur det än var, fick jag i alla fall tillbaka lite av den bra seeingen och kunde ta ett antal sekvenser, innan jag fick imma på teleskopspeglarna och var tvungen att ge upp. Har börjat skumma igenom de 45 avi -sekvenser jag tog, lägger ut en handfull. Jag har börjat använda resampling -funktionen i registax, mer och mer. Jag resamplar 1,5 ggr. vid optimering och stackning, sen drar jag ner bildskalan på den färdiga bilden. Ibland blir det bättre, ibland funkar det inte alls... Som sagt, jag har stora förhoppningar inför denna Jupiter -säsong. Jag tror att planeten kommer att bli spektakulär, även visuellt i år. Ha det bra i sommarvärmen, och passa på att njuta av jätteplaneten! Det är inte ofta man kan stå i kortbyxor och obsa planeter på iaf. skaplig altitud!

Bilderna är tagna med min Orion Optics 8" f/6 reflektor, DBK.21 kamera, TV 3 x Barlow med och utan förlangningshylsa samt på ett par bilder TV 5x Powermate. Mvh. Roger.
|