förslag på teleskop. - AstronomiGuiden | Forums | TELESKOP

Användarnamn

Lösenord

Glömt ditt lösenord?
  Bli medlem!

Information

MAF Starparty 2010
Midtjysk Astronomiforening anordnar 9-12 september "MAF Starparty 2010".
Det hela äger rum i Engesvang på Jylland, Danmark.

Mer information hittar ni på länken nedan.
 MAF Starparty 2010

STARTSIDAN FORUM KALENDER AG-KATALOGEN AG-ARKIV KöP & SäLJ LäNKAR LOGGA UT
   Aktiva ämnen  Sök i forumet

Forum
Forum » UTRUSTNING » TELESKOP
förslag på teleskop.

malin-li Postad -  24 jul 2010   20:31:57

hej, jag är 14 år och har velat köpa ett teleskop sedan jag gick i lågstadiet.
Jag undrar om ni har ni har några bra förslag?
skulle vilja kunna ta bilder med det..om ni fattar vad jag menar:9
det få kosta mellan 4000-6000 kr(kanske mer..) och man ska kunna se någorlunda bra i det.

finns det föresten någon som äger en Nexstar 130 SLT eller liknande? isåfall är den bra?
länk:http://www.rymdbutiken.com/product.html//.../

ni som kan lite mer i ämnet, vad menas med:"Alt-azimuth-monteringen gör dock att fotografering med riktigt långa exponeringstider inte är möjliga - för detta krävs att teleskopets polaxel sätts parallell med jordens rotationsaxel."?
kan man fotografera eller inte?:s

en till fråga när jag ändå håller på är om det finns några tillbehör som kan vara bra att ha?

alla svar uppskattas.

tack på förhand/Malin

bordsvatten Postad - 24 jul 2010  21:46:34

Hej malin-li. jag har haft ett 130 slt som var tänkt att ha lite som ett reseteleskop. vad jag tyckte så var de lite vekt stativ för att hänga på en systemkamera och kanske barlowlins mm på de för astrofotografering. men rent visuellt var de väl ganska prisvärt får man väl säga.... alt-az att fota med om man skaffar en wedge till de om den möjligheten finns. själv har jag en Celestron CPC 800 som jag fotar lite med och då har jag skaffat en wedge för de så jag kan ta längre slutartider. sen ska du veta att det är en djungel att välja teleskop........ lycka till med valet ändå... /Jimmy

Signatur

Jimmy.E.

bordsvatten Postad - 24 jul 2010  21:50:47

Och förresten angående tillbehör så tycker jag inte du ska köpa på dig alltför mycket i början, börja med ett par olika okular (alltså de man tittar i) med olika förstoring... och sen behöver du en adapter till kameran också.. Sen kan du ringa till tex teleskopservice i sätila och fråga dig fram Hans där är väldigt hjälpsam och trevlig... eller Klas på rymdbutiken med för den delen.

Signatur

Jimmy.E.

malin-li Postad - 24 jul 2010  22:02:44

quote:

Och förresten angående tillbehör så tycker jag inte du ska köpa på dig alltför mycket i början, börja med ett par olika okular (alltså de man tittar i) med olika förstoring... och sen behöver du en adapter till kameran också.. Sen kan du ringa till tex teleskopservice i sätila och fråga dig fram Hans där är väldigt hjälpsam och trevlig... eller Klas på rymdbutiken med för den delen.

okej, tack:)

3L Postad - 24 jul 2010  22:56:02

Min äldste grabb, Robin, är 15 år och astrofotograferar med en ganska enkel utrustning som vi köpte begagnad. Det är en EQ-3-2 med motorer på Ra- och Dec-axeln. Med montering fick vi även en 6-tums f/5 newton-tub. Det räcker faktiskt i många år och för det mesta du vill fotografera. Vi köpte den begagnad från England för 1500:- plus 300:- i frakt. Ett gott råd är att ta det lugnt i början och jämför inte dina bilder för mycket med andras. Väx långsamt och gör det bra. Lockas inte att ta för svåra bilder. Utan börja med enkla objekt som ljusstarka nebulosor och stjärnhopar. Barlow-lins använder du egentligen bara när du ska ta mån- och planetbilder. Normal fotograferar du i primärfokus, dvs teleskopet är ditt objektiv.

Signatur

Lasse

http://roadastronomy.com

Robin_ Postad - 25 jul 2010  00:14:28

Ett annat tips är om du är alldeles ny till att titta på himmelen över huvudtaget så kanske en kikare är lämplig att börja med. För att hitta där uppe är inte alls så enkelt som man tror. En vanlig fältkikare 7x50 passar utmärkt, dock är det inget man fotograferar via (säkert möjligt på något sätt), men det är ett bra hjälpmedel för att börja med astronomi i överhuvudtaget .
Och lämpligtvis innan man börjar med det kanske det är bäst att börja indentifera stjärntecken.
Men dock vet jag inte vad du har sysslat med innan och vad du kan, men som sagt om du är alldeles ny så börja med någon simpelt innan du springer iväg och lägger ner en stor summa på ett teleskop.

Signatur

Robin Andersson

new_beginning Postad - 25 jul 2010  11:42:13

Lägg inte mer än 2-3000kr på en vanlig newtonreflektor, lär dig använda det till fullo, lär dig navigera på himlen etc. Astrofoto är ett kapitel för sig som jag uppfattat det. Lär dig grunderna först och se om det är kul överhuvudtaget och om du har tålamod att fortsätta (tidpunkter, väderlek, plats), många olika aspekter som spelar in.

Det bästa och mest användbara tillbehöret tycker jag som nybörjare är ett vidvinkelokular med låg förstoring. Ett stort lyft för alla teleskop när man ska titta på deep sky objekt.

Hans Bengtsson Postad - 25 jul 2010  11:54:45

Mitt spontana råd skulle också vara att du till att börja med helt inriktar dig på instrument för visuellt bruk. Då kan man lära känna stjärnhimlen, lära sig tolka stjärnkartor, osv. Det är själva grunden. För att få riktigt bra astro-bilder genom teleskop krävs träning och, generellt sett, relativt avancerad och dyr utrustning.

Kanske kan det vara lämpligt att dels köpa en fältkikare 7x50 eller liknande, dels en Newton-reflektor med huvudspegel 11 - 15 cm. En hygglig fältkikare behöver inte kosta mer än några hundralappar, hos t.ex. Rymdbutiken eller Teleskop-Service eller AstroSweden. Och en god Newton-reflektor några tusenlappar. Se dock gärna till att teleskopet har en optisk sökare (inte rödpunktssökare), då blir det mycket lättare att hitta på himlavalvet.

mvh
Hans Bengtsson

malin-li Postad - 25 jul 2010  16:02:32

quote:

Ett annat tips är om du är alldeles ny till att titta på himmelen över huvudtaget så kanske en kikare är lämplig att börja med. För att hitta där uppe är inte alls så enkelt som man tror. En vanlig fältkikare 7x50 passar utmärkt, dock är det inget man fotograferar via (säkert möjligt på något sätt), men det är ett bra hjälpmedel för att börja med astronomi i överhuvudtaget .
Och lämpligtvis innan man börjar med det kanske det är bäst att börja indentifera stjärntecken.
Men dock vet jag inte vad du har sysslat med innan och vad du kan, men som sagt om du är alldeles ny så börja med någon simpelt innan du springer iväg och lägger ner en stor summa på ett teleskop.

är det jätte svårt att hitta där uppe?eller lär man sig ganska snabbt?:s

malin-li Postad - 25 jul 2010  16:15:14

quote:

Mitt spontana råd skulle också vara att du till att börja med helt inriktar dig på instrument för visuellt bruk. Då kan man lära känna stjärnhimlen, lära sig tolka stjärnkartor, osv. Det är själva grunden. För att få riktigt bra astro-bilder genom teleskop krävs träning och, generellt sett, relativt avancerad och dyr utrustning.

Kanske kan det vara lämpligt att dels köpa en fältkikare 7x50 eller liknande, dels en Newton-reflektor med huvudspegel 11 - 15 cm. En hygglig fältkikare behöver inte kosta mer än några hundralappar, hos t.ex. Rymdbutiken eller Teleskop-Service eller AstroSweden. Och en god Newton-reflektor några tusenlappar. Se dock gärna till att teleskopet har en optisk sökare (inte rödpunktssökare), då blir det mycket lättare att hitta på himlavalvet.

mvh
Hans Bengtsson

okej, tack:)

bordsvatten Postad - 25 jul 2010  20:05:45

quote:

De beror helt på, Men skaffar du dig ett datoriserat teleskop exempelvis SLT 130 så tror jag att du inte lär dig lika snart och lika bra som ett teleskop som du får leta upp objekten själv med hjälp av stjärnhoppning. Kanske ett tips kan vara att skaffa ett "manuellt" teleskop först och vänta med foto ett tag... Du ska veta att halva nöjet är att lära sig stjärnbilder och att leta upp sakerna däruppe själv. de känns som en liten vinst för var sak man hittar.. Jag satt ett bra tag framför datorn med hjälp av stjärnkartor mm innan jag kom ut med teleskopet första gången och det var så sent som i höstas..

Signatur

Jimmy.E.

Paul Schlyter Postad - 25 jul 2010  20:16:40

quote:

Det är definitivt inte jättesvårt. Egentligen är det inte svårare att lära sig hitta på himlen än vad det är att lära sig hitta på en världskarta. Mer detaljerade stjärnkartor över mindre delar av himlen kan jämföras med t.ex. topografiska kartor eller vägkartor över delar av ett land.

Att kunna hitta på jorden med hjälp av vanliga kartor ses som en självklarhet idag. Att hitta på himlen med stjärnkartor är egentligen inte svårare, men det har blivit en bortglömd kost. Men vem som helst som verkligen vill kan lära sig det utan oöverstigliga svårigheter.

Hur lång tid det tar? Tja, ett år i alla fall -- alla stjärnbilder som syns från våra breddgrader måste ju visa sig under dygnets mörka timmar för att man ska lära känna dem, och då måste årstiderna få passera ett varv, dvs ett år.

Hans Bengtsson Postad - 25 jul 2010  20:43:44

Ser att du bor i Boden. Det kan vara bra för dig att känna till NSAA (ej att förväxla med NASA!):

http://nsaaforum.ning.com/

Nä/.../

När man ska lära sig stjärnhimlens utseende, är förstås det roligaste att kolla i verkligheten och jämföra med stjärnkartor - men man har också stor glädje av "teoretiska studier" av stjärnhimlen. Genom att titta flitigt på stjärnkartor så lär man sig en hel del om vad stjärnbilderna heter, hur de ser ut, hur de ligger i förhållande till varandra, var de ljusaste stjärnorna finns, osv. Sådan förkunskap har man stor nytta av när man sedan ska titta på den verkliga stjärnhimlen.

mvh
Hans Bengtsson

malin-li Postad - 25 jul 2010  22:52:20

De beror helt på, Men skaffar du dig ett datoriserat teleskop exempelvis SLT 130 så tror jag att du inte lär dig lika snart och lika bra som ett teleskop som du får leta upp objekten själv med hjälp av stjärnhoppning. Kanske ett tips kan vara att skaffa ett "manuellt" teleskop först och vänta med foto ett tag... Du ska veta att halva nöjet är att lära sig stjärnbilder och att leta upp sakerna däruppe själv. de känns som en liten vinst för var sak man hittar.. Jag satt ett bra tag framför datorn med hjälp av stjärnkartor mm innan jag kom ut med teleskopet första gången och det var så sent som i höstas..
[/quote]

okej, har du något bra förslag på ett "manuelt" teleskop??:)

bordsvatten Postad - 25 jul 2010  23:39:42

quote:

okej, har du något bra förslag på ett "manuelt" teleskop??:)

[/quote]

Nja ett väldigt enkelt teleskop är ju ett på dobsonmontering, dvs att de står i en "låda" som snurrar på ett rullager går allså att vrida horisontellt och höja o sänka vertikalt. fördelen med detta är att du får mest ljusöppning för pengarna, alltså större tub för mindre pengar som gör att du ser en aning mer.. Mitt första var ett sådant på 250 mm öppning, sen köpte jag ett till och de var SLTn för jag skulle ha de som reseteleskop som sagt och kanske fota lite, men de visade sig som sagt vara lite klent för de så jag köpte ett celestron cpc800 och en wedge för foto istället och då blev de första teleskopet överflödigt så de sålde jag med... men som sagt så var dobsonteleskopet ett bra teleskop att börja med tycker jag....googla på dobson mount så ser du hur de fungerar eller kolla teleskopservice hemsida och GSO...

Signatur

Jimmy.E.

Robin_ Postad - 25 jul 2010  23:47:39

Här kan du se ett bildexempel på en typ av dobson

http://www.eclipsetours.com/dobson.jpg

här är en bra film som visar också lite hur det rör sig och så

hon börjar röra på teleskop ungefär vid 02:15~

Signatur

Robin Andersson

2 sidor 1 | 2 Föregående | Nästa |  

Hoppa till:

Sponsra oss?
Det kostar att finnas tillgänglig på internet, och eftersom AstronomiGuiden ägs av en privatperson mottages alla donationer tacksamt!

Svenskt
Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN

Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.

Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!

Privacy

© 2010 AstronomiGuiden.com. All Rights Reserved.

Högst upp på sidan
Laddades på 0,063 sekunder.