Avstånd till solen och omloppstid runt solen - AstronomiGuiden | Forums | ASTRONOMISKA PROBLEM

Användarnamn

Lösenord

Glömt ditt lösenord?
  Bli medlem!

Information

MAF Starparty 2010
Midtjysk Astronomiforening anordnar 9-12 september "MAF Starparty 2010".
Det hela äger rum i Engesvang på Jylland, Danmark.

Mer information hittar ni på länken nedan.
 MAF Starparty 2010

STARTSIDAN FORUM KALENDER AG-KATALOGEN WIKI KöP & SäLJ LäNKAR LOGGA UT
   Aktiva ämnen  Sök i forumet

Forum
Forum » FYSIK OCH MATEMATIK » ASTRONOMISKA PROBLEM
Avstånd till solen och omloppstid runt solen

bjornb Postad -  30 jul 2010   01:06:55

Månens avstånd till solen ökar som bekant och får länge omloppstid runt jorden på grund av tidvattenkrafterna. Min fråga är hur snabbt ökar jordens avstånd från solen och hur mycket längre blir omloppstiden? Hur långt "blåser" jorden bort från solen varje år pga solvinden? Hur mycket längre bort från solen kommer jorden varje år pga av solens massförlust? Bromsas jordens hastighet i omloppsbanan pga av friktion av molekyler i omloppsbanan? Ökar jorden i massa pga av infångande av mereorer etc och vägs detta upp av förlusten av gas till rymden?

Många frågor blev det, jag tror att svaren också är intressanta!
Mvh
Björn

tkn Postad - 30 jul 2010  13:24:00

Hej.
Jag tror dessa effekter är så små att man inte kunnat mäta dem hittills. Jag har iaf. inte hört att man tagit med effekter som solens massförlust och solvind de modeller över solsystemet som finns, t.ex. JPL Horzions som bygger på modellen DE-405/406. Men det kanske kommer med i nyare modeller med ännu högre precission. Men det är bara i modeller som sträcker sig väldigt lång tid i framtiden man behöver ta med de här effekterna.

För månen ser man ofta uppgiften att den pga. tidvattenkarfaterna avlägsnar sig med ca 4 cm/år. Det man ska komma ihåg med den uppgiften är att detta är ett medelvärde på lång sikt. Man bör mäta under ca 100000 år för att se effekten. På kortare tid än så är det många andra saker som påverkar månbanan så månen kommer närmare och längre bort från jorden. T.ex jordens bana runt solen som varierar i excentrisitet och påverkan från de andra planeterna.

Signatur

Thomas Karlsson

Paul Schlyter Postad - 30 jul 2010  16:40:39

Solen förlorar ungefär 4 miljoner ton per sekund i massa p.g.a. sina kärnreaktioner, och ytterligare ungefär lika mycket kastas ut från solen i form av solvinden, protuberanser, etc. Så låt oss säga att solen förlorar 10 miljoner ton massa per sekund. Det blir 1E+10 kg/s i massförlust.

Å andra sidan har solen en del massa att ta av. Solens massa är ungefär 2E+30 kg.

Den relativa precision med vilken vi kan mäta planeternas rörelser är som bäst av storleksordningen 1E-10 ungefär.

Bråkdelen 1E-10 av solens massa är 2E+20 kg, och med en massförlust på 1E+10 kg/s tar det ca 2E+10 sekunder för solen att förlora så mycket massa att skillnaden blir nätt och jämnt mätbar för oss. 2E+10 sekunder är drygt 600 år. Så återkom om drygt 600 år, då kan vi (med dagens precision i mätningarna) börja hoppas på att nätt och jämnt märka solens massförlust i planeternas banrörelser. Kanske precisionen i mätningarna i framtiden förbättras så att vi kan märka detta redan om, säg, 200 år?

----------------------------------------------------------

När det gäller infallande meteorer så anses mikrometeoriterna stå för den största nedfallande massan på jorden: det uppskattas att ca 1 miljard ton per år faller ner på jorden, främst i form av mikrometeoriter. Och den siffran har en osäkerhet på ungefär en faktor 10 åt båda hållen.

Jordens massa är ca 6E+24 kg, och bråkdelen 1E-10 av jordens massa är 6E+14 kg = 600 miljarder ton. Så infallande mikrometeoriter ökar alltså jordens massa med bråkdelen 1E-10 på ca 600 år. Fast siffran var osäker på ungefär en faktor 10, så det kanske tar 60 år, eller 6000 år - vi vet inte. Jorden har i vilket fall som helst inte någon massökning som är tillräckligt stor för att vara mätbar för oss.

En miljard ton per år över hela jorden, det är ca 2 gram per kvadratmeter och år. Om det kommer 1 mm regn, då innehåller detta regn 500 ggr mer massa än mängden mikrometeoriter som faller ner på ett år.

Atmosfärens massförlust ut i rymden är försumbar: luftmolekyler som tar sig så högt upp slås sönder av solens UV-strålning i atomer som sedan joniseras, och när de väl är joniserade hålls de på plats av jordens magnetfält. En del av dessa försvinner förstås iväg i jordens magnetsvans, men å andra sidan ramlar det ner partiklar från solvinden på jorden och det är oklart vilket av dessa massflöden som är störst.

Den största källan till massförlust i atmosfären är inte läckage ut i rymden utan istället att atmosfärens koldioxid löses upp i oceanerna! Och denna mekanism ska vi vara tacksamma för - utan den hade den pågående och framtida globala uppvärmningen p.g.a. ökad koldioxidhalt sannolikt blivit värre.

Hursomhelst, idag och många år framöver kan vi anse att solen såväl som jorden har konstant massa - massförändringarna är för små för att vi ska kunna detektera dem.

tkn Postad - 30 jul 2010  17:37:09

En beräkning över hur månens medelavstånd har varierat 1000000 år bakåt och framåt i tiden finns på http://www.orbisol.se/manen.htm Här/.../ Här kan man se att medelvärdet av kurvan är ungefär +/- 40 km, men med väldigt stora variationer. Beräkningen är min egen, och ska enligt vad jag kunnat verifiera stämma rätt hyggligt.

Signatur

Thomas Karlsson

Paul Schlyter Postad - 30 jul 2010  19:49:29

quote:

En beräkning över hur månens medelavstånd har varierat 1000000 år bakåt och framåt i tiden finns på http://www.orbisol.se/manen.htm Här/.../ Här kan man se att medelvärdet av kurvan är ungefär +/- 40 km, men med väldigt stora variationer. Beräkningen är min egen, och ska enligt vad jag kunnat verifiera stämma rätt hyggligt.

Vad är det för resonans kring -750000 år? Har du hittat någon annan beräkning som gett liknande resultat?

tkn Postad - 30 jul 2010  20:14:18

Nää, det var två år sen jag gjorde den här beräkningen och det har inte blivit av att jag följt upp den efter det. Vid samma tidpunkt gjorde jag också en beräkning för 3 miljoner år bakåt i tiden med lite justerade inparametrar där man ser samma resonans. Jag vet inte om den är verklig, men det skulle vara kul att få reda på.

Signatur

Thomas Karlsson

Robin_ Postad - 30 jul 2010  20:32:39

Och en annan fråga:

Vad är det som får inklinationen att variera så mycket? Det som syns på länken du länkade med månen .
Menar inte "inklination mot solens fasta plan" utan bara "inklination".

Signatur

Robin Andersson

Paul Schlyter Postad - 31 jul 2010  10:05:48

Skillnaden dem emellan beror på ändringar i jordbanans inklination mot solsystemets invariabla plan. Och jordbanan påverkas av perturbationer från de andra planeterna, främst Venus och Jupiter.

Robin_ Postad - 31 jul 2010  13:30:15

quote:

Skillnaden dem emellan beror på ändringar i jordbanans inklination mot solsystemets invariabla plan. Och jordbanan påverkas av perturbationer från de andra planeterna, främst Venus och Jupiter.

Häftigt, det visste jag inte!

Signatur

Robin Andersson

Hoppa till:

Sponsra oss?
Det kostar att finnas tillgänglig på internet, och eftersom AstronomiGuiden ägs av en privatperson mottages alla donationer tacksamt!

Svenskt
Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN

Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.

Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!

Privacy

© 2010 AstronomiGuiden.com. All Rights Reserved.

Högst upp på sidan
Laddades på 0,094 sekunder.