| |
|
Forum
|
Forum » UTRUSTNING » TELESKOP
| | |
|
|
bogge65
|
Postad - 31 jul 2010 10:35:45
|
Inlägg6
Medlem sedan2010-07-31
|
Äger ett 10" Newton-teleskop, med ekvatoriell montering, av märket Meade. Hittar inte instruktionsboken som jag visst slarvat undan någonstans. Vill sälja teleskopet och köpa ett smidigare, men det är lite svårt att annonsera då man inte vet vad man säljer. Teleskopet finns inte i Meades sortiment numera, så jag hittar inget info om det på deras hemsida heller. Vet någon var jag kan hitta bilder och info om äldre teleskopmodeller av märket Meade?Tack på förhand: Bogge
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
stargazer
|
Postad - 31 jul 2010 12:00:56
|
Inlägg 447
Medlem sedan 2004-02-20
|
Det är inte osannolikt att du har en Starfinder som var ett mycket populärt teleskop på 70-talet tills SC-teleskopen blev så populära. Den som söker ska (kanske) finna. Prova att googla på Meade Starfinder. Kanske du även kan hitta något på www.mapug.com - eller någon av dess medlemmar har ytterligare information. Har du förresten kollat upp diskussionsgrupperna på exempelvis Yahoo? OM det är en Starfinder du har kanske denna sida kan vara av intresse: http://www.telescopebluebook.com/reflect/.../ Hälsar JonasSignatur
http://www.aquilastronomy.com/
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
bogge65
|
Postad - 31 jul 2010 12:53:26
|
Inlägg 6
Medlem sedan 2010-07-31
|
quote:
Det är inte osannolikt att du har en Starfinder som var ett mycket populärt teleskop på 70-talet tills SC-teleskopen blev så populära. Den som söker ska (kanske) finna. Prova att googla på Meade Starfinder. Kanske du även kan hitta något på www.mapug.com - eller någon av dess medlemmar har ytterligare information. Har du förresten kollat upp diskussionsgrupperna på exempelvis Yahoo? OM det är en Starfinder du har kanske denna sida kan vara av intresse: http://www.telescopebluebook.com/reflect/.../ Hälsar Jonas
Hej Jonas, Stämmer mycket bra. Det är en Starfinder 10" EQ. Tack för hjälpen. Hälsar, Bogge
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Utas
|
Postad - 31 jul 2010 13:29:12
|
Inlägg 46
Medlem sedan 2009-06-07
|
Hur mycket vill du ha för Starfindern?Mvh, Roger.
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
bordsvatten
|
Postad - 31 jul 2010 18:12:08
|
Inlägg 209
Medlem sedan 2009-10-06
|
quote:
jösses du har ju redan en hel samling teleskop, om du har kvar alla vill säga.  Signatur
Jimmy.E.
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Utas
|
Postad - 31 jul 2010 20:08:48
|
Inlägg 46
Medlem sedan 2009-06-07
|
quote:
quote:
jösses du har ju redan en hel samling teleskop, om du har kvar alla vill säga. 
10" apertur för planetfoto är ej att förakta! Börjar gallra lite i "samlingen" för att optimera efter mina sjuka behov... Mvh Roger.
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
bogge65
|
Postad - 31 jul 2010 20:46:30
|
Inlägg 6
Medlem sedan 2010-07-31
|
quote:
Tja... Något i stilen 6000-7000 kr hade jag tänkt mig. Ska fundera lite på saken. Den har ju även motordrivning och de medföljande okularen är Meade Plössl 25 mm och 9,5 mm, samt en fotoadapter. Har en t-ring till denna som passar Canon EOS, men behåller T-ringen om kunden har ett annat kameramärke. Optiskt mycket fin. Saknar en liten skruv som håller fast en av rattarna till axelvridningen, men den hoppas jag kunna få tag i innan kunden hämtar den. En annan liten skavank som jag låter vara orörd är att några kuggar är borta på fokuseraren. Har därför skruvat bort fokuseringsratten och drar och skjuter fokuseringen i stället. Inget problem med det, men visst är det en skavank. Hälsar, Bogge
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
bogge65
|
Postad - 31 jul 2010 20:57:19
|
Inlägg 6
Medlem sedan 2010-07-31
|
quote:
Jag kanske ska tillägga varför jag säljer den. Kan sammanfattas med: OTYMPLIGT FÖR EN SOM BOR I LÄGENHET. Detta teleskop passar utnärkt för en som kan ha den stationärt placerat. På en veranda, eller lämplig plats i trädgården. Det är inte så att det inte går att flytta, men om man ska bära det nedför en trappa varje gång man ska ut, eller ännu värre in i en bil för att komma till en bra spaningsplats, då säger jag bara - avstå. Har inte vägt det hela, men vi pratar om vikter på säkert 40-50kg, samt ett stativ vars ben inte går att fälla ihop (eller ta av utan verktyg). Som sagt... passar för den som inte behöver flytta teleskopet mer än några meter (ex från rummet och ut på verandan), eller helst inte flytta det alls. Hälsar, Bogge
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sponsra oss?
|
|
Det kostar att finnas tillgänglig på internet, och eftersom AstronomiGuiden ägs av en privatperson mottages alla donationer tacksamt!
|
Svenskt Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN
|
Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.
Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!
|
|
|
|
|
|