Vilket teleskop har jag? - AstronomiGuiden | Forums | TELESKOP

Användarnamn

Lösenord

Glömt ditt lösenord?
  Bli medlem!

Information

MAF Starparty 2010
Midtjysk Astronomiforening anordnar 9-12 september "MAF Starparty 2010".
Det hela äger rum i Engesvang på Jylland, Danmark.

Mer information hittar ni på länken nedan.
 MAF Starparty 2010

STARTSIDAN FORUM KALENDER AG-KATALOGEN AG-ARKIV KöP & SäLJ LäNKAR LOGGA UT
   Aktiva ämnen  Sök i forumet

Forum
Forum » UTRUSTNING » TELESKOP
Vilket teleskop har jag?

bogge65 Postad -  31 jul 2010   10:35:45

Äger ett 10" Newton-teleskop, med ekvatoriell montering, av märket Meade. Hittar inte instruktionsboken som jag visst slarvat undan någonstans. Vill sälja teleskopet och köpa ett smidigare, men det är lite svårt att annonsera då man inte vet vad man säljer. Teleskopet finns inte i Meades sortiment numera, så jag hittar inget info om det på deras hemsida heller. Vet någon var jag kan hitta bilder och info om äldre teleskopmodeller av märket Meade?

Tack på förhand:
Bogge

stargazer Postad - 31 jul 2010  12:00:56

Det är inte osannolikt att du har en Starfinder som var ett mycket populärt teleskop på 70-talet tills SC-teleskopen blev så populära.
Den som söker ska (kanske) finna. Prova att googla på Meade Starfinder. Kanske du även kan hitta något på www.mapug.com - eller någon av dess medlemmar har ytterligare information. Har du förresten kollat upp diskussionsgrupperna på exempelvis Yahoo? OM det är en Starfinder du har kanske denna sida kan vara av intresse: http://www.telescopebluebook.com/reflect/.../
Hälsar
Jonas

Signatur

http://www.aquilastronomy.com/

bogge65 Postad - 31 jul 2010  12:53:26

quote:

Det är inte osannolikt att du har en Starfinder som var ett mycket populärt teleskop på 70-talet tills SC-teleskopen blev så populära.
Den som söker ska (kanske) finna. Prova att googla på Meade Starfinder. Kanske du även kan hitta något på www.mapug.com - eller någon av dess medlemmar har ytterligare information. Har du förresten kollat upp diskussionsgrupperna på exempelvis Yahoo? OM det är en Starfinder du har kanske denna sida kan vara av intresse: http://www.telescopebluebook.com/reflect/.../
Hälsar
Jonas

Hej Jonas,

Stämmer mycket bra. Det är en Starfinder 10" EQ. Tack för hjälpen.

Hälsar,
Bogge

Utas Postad - 31 jul 2010  13:29:12

Hur mycket vill du ha för Starfindern?

Mvh, Roger.

bordsvatten Postad - 31 jul 2010  18:12:08

quote:

Mvh, Roger.

jösses du har ju redan en hel samling teleskop, om du har kvar alla vill säga.

Signatur

Jimmy.E.

Utas Postad - 31 jul 2010  20:08:48

quote:

quote:

Mvh, Roger.

jösses du har ju redan en hel samling teleskop, om du har kvar alla vill säga.

10" apertur för planetfoto är ej att förakta!
Börjar gallra lite i "samlingen" för att optimera efter mina sjuka behov...

Mvh Roger.

bogge65 Postad - 31 jul 2010  20:46:30

quote:

Mvh, Roger.

Tja... Något i stilen 6000-7000 kr hade jag tänkt mig. Ska fundera lite på saken. Den har ju även motordrivning och de medföljande okularen är Meade Plössl 25 mm och 9,5 mm, samt en fotoadapter. Har en t-ring till denna som passar Canon EOS, men behåller T-ringen om kunden har ett annat kameramärke. Optiskt mycket fin. Saknar en liten skruv som håller fast en av rattarna till axelvridningen, men den hoppas jag kunna få tag i innan kunden hämtar den. En annan liten skavank som jag låter vara orörd är att några kuggar är borta på fokuseraren. Har därför skruvat bort fokuseringsratten och drar och skjuter fokuseringen i stället. Inget problem med det, men visst är det en skavank.

Hälsar,
Bogge

bogge65 Postad - 31 jul 2010  20:57:19

quote:

Mvh, Roger.

Jag kanske ska tillägga varför jag säljer den. Kan sammanfattas med: OTYMPLIGT FÖR EN SOM BOR I LÄGENHET. Detta teleskop passar utnärkt för en som kan ha den stationärt placerat. På en veranda, eller lämplig plats i trädgården. Det är inte så att det inte går att flytta, men om man ska bära det nedför en trappa varje gång man ska ut, eller ännu värre in i en bil för att komma till en bra spaningsplats, då säger jag bara - avstå. Har inte vägt det hela, men vi pratar om vikter på säkert 40-50kg, samt ett stativ vars ben inte går att fälla ihop (eller ta av utan verktyg). Som sagt... passar för den som inte behöver flytta teleskopet mer än några meter (ex från rummet och ut på verandan), eller helst inte flytta det alls.

Hälsar,
Bogge

Hoppa till:

Sponsra oss?
Det kostar att finnas tillgänglig på internet, och eftersom AstronomiGuiden ägs av en privatperson mottages alla donationer tacksamt!

Svenskt
Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN

Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.

Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!

Privacy

© 2010 AstronomiGuiden.com. All Rights Reserved.

Högst upp på sidan
Laddades på 0,047 sekunder.